Bedre indeklima øger medarbejderpræstationer

Pressemeddelelse

Indeklimaforbedringer i kontorbyggerier sænker ikke kun udgifterne til opvarmning, men øger også medarbejdernes tilfredshed og produktivitet, viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

Energirenoveringer af kontorbyggerier kan ikke kun nedsænke fremtidige udgifter til opvarmning. Det forbedrede indeklima efter renovering kan også gøre medarbejderne mere tilfredse og derved mere produktive. Det viser ny undersøgelse fra Teknologisk Institut.

 - Resultaterne understreger behovet for at medtage medarbejdernes præstation i beregningerne, når en kontorbygning skal energioptimeres til moderne standard. Et er, at man sparer penge på udgifterne til energi. Men vigtigere er den øgede rentabilitet, som øget medarbejdertilfredshed og derved øget produktivitet. Her bekræfter resultaterne, at energirenovering kan betale sig – både for arbejdsgiverne, men også udlejerne af kontorbyggerier, siger projektlederen, civilingeniør Kasper Furu Nielsen, Teknologisk Institut.

Skal medtages i business-casen
Formålet med undersøgelsen var at vise hvorfor indeklima skal medtages i business-casen, og ikke blot besparelsen på energi, hvor udgiften ofte kun udgør ca. fem procent, mens ca. 80 procent af de samlede udgifter går til medarbejderlønninger.

I undersøgelsen har man gennemført laboratorieforsøg i Energy Flex Office på Teknologisk Institut og over en periode på seks måneder moniteret indeklimaet i to kontorbygninger med typisk indretning svarende til renoveringsstanden –en ældre bygning samt en nyrenoveret bygning. Her har man sammenholdt temperatur, CO2-koncentration i luften samt niveauet af støj med dels medarbejdernes præstationer og deres oplevelse af indeklimaet.

Budskabet er, at indeklima skal tænkes med i business-casen, så fremtidens kontorbygninger er mere rentable og leverer bedre komfort.
Kasper Furu Nielsen, civilingeniør, Teknologisk Institut.

Præstationen stiger
Både via målinger af konkret indeklimakvalitet og løbende spørgeskemaundersøgelser af medarbejdernes oplevelse af indeklimaet, viser, at jo bedre indeklimaet opleves af medarbejderne, jo mere stiger præstationen. 

- Budskabet er, at indeklima skal tænkes med i business-casen, så fremtidens kontorbygninger er mere rentable og leverer bedre komfort. Gevinsterne kan både komme ejere og lejere til gode, og det skal italesættes når beslutninger omkring indeklimaet foretages, siger civilingeniør Kasper Furu Nielsen, Teknologisk Institut.

Undersøgelsen er lavet af Teknologisk Institut i samarbejde med DTU og DEAS og er støttet med midler fra ELFORSK-ordningen.

Materialer