Teenageres udvikling af handlekompetencer i relation til elforbrug - udvikling af metode til evaluering af påvirkning og effekt

Projektperiode: 2006 - 2008
Bygninger
Teenagere

Elevernes intentioner om at gavne miljøet – ved at spare på eget elforbrug – bliver helt klart styrket af undervisningen. Foto: Pixabay.

I projektet er der udviklet et undervisningskoncept og et evalueringsværktøj. Praktiske undervisningsforsøg i ti 7.-9. klasser med efterfølgende evaluering af de seks klasser viser, at eleverne efter gennemført undervisning reducerer deres elforbrug med 15 % i gennemsnit og det specifikke standby forbrug med 36 %.

Projektbeskrivelse

Sammen med 11 forsøgsskoler udvikles et koncept, der skal effektivisere brugen af SparOmetre i undervisningen af 7.-10. klasseelever. Konceptet udbygges med målinger og interviews, der kan dokumentere effekten på familiernes elforbrug og dermed bidrage til dokumenterbare elbesparelser fra undervisningsaktiviteter.

Resultat

I projektet er der udviklet et undervisningskoncept og et evalueringsværktøj, som skoler kan bruge til at fremme energisløsende teenageres energibevidsthed ved at øge elevernes forståelse for sammenhængen mellem elforbrug og miljø.

Undervisningsmaterialet kan downloades fra skoleenergi.dk/teen og bruges i fag som fysik/kemi, geografi, samfundsfag samt matematik.

Praktiske undervisningsforsøg i ti 7.-9. klasser med efterfølgende evaluering af de seks klasser viser, at eleverne efter gennemført undervisning reducerer deres elforbrug med 15 % i gennemsnit og det specifikke standby forbrug med 36 %.

Projektdeltagere

AURA Rådgivning A/S
DPU - Danmarks Pædagogiske Universitet (del af AU)
Energitjenesten Jylland-Fyn

Økonomi

Bevillingsår
2006
Tilskud
Kr. 1.435.000
67%
Egenfinansiering
Kr. 706.791
33%
Total budget
Kr. 2.141.791
Timer
3.325