Gevinst på 20% ved brug af dynamisk lysstyring

Projektresultat

Citizen Scientists in the Classroom; Elever måler lyset med luxmeter og ses her i samlet diskussion om deres lysmålinger, foretaget forskellige steder på skolen. Foto: KHR Architecture

Thisted Kommune, Glamox, RUC og KHR Architecture har testet om udvidet bruger-engagement i anvendelse af lys, giver effektiviseringsgevinster. Det gør det. Og man får mere lys.

ELFORSK-projektet har fokus på LED-lysets potentiale for tilpasning ved dynamisk styring.

Projektets hypotese testes nu på to folkeskoler. Hypotesen er, at hvis lysdesignet giver muligheder for høj lyskvalitet og lysmiljøer og samtidig giver brugeren adgang til selv at styre lyset, så̊ vil man i højere grad kunne energioptimere bæredygtigt.

Bæredygtig energioptimering med udvidet bruger engagement
På folkeskoler i Thisted og Hanstholm har to klasserum fået et nyt lysdesign med adaptiv LED-belysning. Der er installeret lysarmaturer med 60% uplight og 40% downlight. De udgør en samlet effekt, der giver ca. 3 gange det krævede minimum.

De nye installationer giver 20% mindre energiforbrug
Det samlede energiforbrug med de nye installationer er ca. 20% mindre, men med betydeligt mere dynamisk styring og fordelt meget anderledes. Typisk foretages lys-justeringer mere end 5 gange i en undervisningstime, og oftest som en del af skift i undervisningen eller forandringer i dagslysindfaldet. 

Vi skal medtænke tilpasning og dynamik i lysdesignet i skolerne, hvis vi skal bestræbe os mod mere bæredygtige lysmiljøer
Kjell Yngve Petersen, KHR Architecture.

Samarbejde skaber ny belysning
Projektet har etableret et samarbejde med lærere og elever sammen med både forskere, lysdesignere og teknisk servicefolk fra kommunen. Gennem workshops har lærere og elever fået indblik i, hvad der indgår i begrebet arkitektonisk belysning og det at skabe lyssituationer. Og forskere, lysdesignerne og teknisk service har fået et dybere indblik i skolens brug af de eksisterende bygninger, herunder en praksis af forskellige pædagogiske undervisningsmetoder, som et lysdesign på en skole bør servicere.

- Vi skal medtænke tilpasning og dynamik i lysdesignet i skolerne, hvis vi skal bestræbe os mod mere bæredygtige lysmiljøer, siger Kjell Yngve Petersen fra KHR Architecture.

- Automation bør indrettes, så det udfolder sig i relation til en vekslende anvendelse af lokaler, hvor variationer af lysmiljøer understøtter undervisningens praksis. Lysdesign er et væsentligt værktøj i etableringen af miljøer for fællesundervisning, gruppearbejde, sociale situationer, computerarbejde og fysisk udfoldelse, siger Kjell Yngve Petersen.

Resultaterne er skalerbare og mulige at indpasse efter egne krav og behov, både i renovering og nybyg
Kjell Yngve Petersen, KHR Architecture

Gode lysmiljøer med optimeret energiforbrug – sæt krav

- Resultaterne er skalerbare og mulige at indpasse efter egne krav og behov, både i renovering og nybyg, udtaler Kjell Yngve Petersen. Og fortsætter, at stilles der krav om lyskvalitet og justerbarhed til leverandørerne af armaturer og styresystemer, kan de levere, og til konkurrencedygtige priser. Men man skal ville den bedste kvalitet og den dybe involvering af brugerne i dagligdagen, for at det kan fungere effektivt og bæredygtigt.

ELFORSK-projektet er udviklet i et samarbejde mellem projektleder Kjell Yngve Petersen, KHR Architecture, Thisted Kommune, Glamox, Dansk Center for Lys og RUC.

Projektet afsluttes i efteråret 2021.

Materialer