Styring af elforbrug gennem afbrydelighed

Projektperiode: 2003 - 2005
Industri
Industrivirksomhed

Udvikling og afprøvning af mulighederne for automatisk afbrydelse af større virksomheders elforbrug i perioder med meget høj efterspørgsel på el – med fokus på nytteværdien ved afbrydelighed for de involverede parter. Foto: Pixabay.

Tre forskellige typer af forbrugere har gennem en periode på 1-2 år været koblet op på systemet, og den generelle konklusion hidtil er, at systemet har virket rigtigt godt for forbrugeren, der endvidere har et godt økonomisk incitament til at være afbrydelig kunde.

Projektbeskrivelse

Den overordnede konklusion er, at det har været praktisk talt problemfrit at afbryde for de medvirkende demonstrationsvirksomheders elforbrug ien begrænset periode – og uden gener for virksomhederne. I projektet er anvendt det Internet baserede software Flex udviklet af Energinet.dk. Resultatet af den anvendte software viser, at systemet er simpelt at anvende for brugeren. Den anvendte hardware til kommunikation mellem afbrydelighedskunde og systemansvarlig er i tilgift relativt prisbillig og rimeligt stabil. Den er først og fremmest fremtidssikret ved kommunikationsformen. Hardwaren har været ret problemløs at installere på demonstrationsvirksomheder, men der er mulighed for forbedringer. Det viste sig, at det er slutkunden samt den systemansvarlige, der først og fremmest drager nytte af konceptet, mens netselskabet kun har en begrænset – eller ingen – nytte af afbrydelighed. Den balanceansvarlige bør også kunne drage nytte af konceptet, men har for indeværende hverken ressourcer eller mulighed herfor. Men der er ikke opnået nogen nævneværdige reduktioner af elforbruget hos slutbrugeren. Afbrydelighed skal derfor primært anvendes med henblik på stabilisering af elsystemet. En undersøgelse foretaget via den systemansvarlige påpeger, at der i Danmark er et industrielt potentiale for afbrydelighed på ca. 300 MW. Dette svarer til effekten af en stor dansk kraftværksblok. Der er således stor mulighed for at realisere en større mængde af afbrydelig effekt – vel at mærke til en pris, som er langt billigere i perioder med meget høj efterspørgsel på el. Og medtager man mulighederne for afbrydelighed i boliger og på kontorer, stiger potentialet drastisk til ca. 1.000 MW. Dette potentiale er dog væsentligt dyrere at realisere. Den videre anvendelse af afbrydelighed er afhængig af, om en række uklare organisatoriske forhold mellem den systemansvarlige, den balanceansvarlige og afbrydelighedskunden løses. Projektet anbefaler således, at Energinet.dk udliciterer det brugervenlige Flex-system – fx til en eller flere balanceansvarlige eller elhandlere – og at den balanceansvarlige og systemansvarlige udarbejder et samlet og letforståeligt koncept for produktet over kunderne. Det kan jo være svært at have indsigt i hele elsystemets opbygning og virkemåder. Hvis afbrydelighed skal have større succes, kræver det, at potentielle kunder kan få virkelig kvalificeret rådgivning omkring alt fra indgåelse af kontrakter og installation til vedligeholdelse af data og fakturering. Det kunne ske via en balanceansvarlig/elhandler, men elselskabernes energirådgivere er også en oplagt mulighed. De har jo i forvejen et indgående kendskab til virksomheders energiforbrug, produktionsflow mv.

Resultat

Dette projekt tog udgangspunkt i at udvikle muligheden for- samt at demonstrere den balanceansvarliges- og netselskabernes mulighed for at flytte dele af større forbrugeres elforbrug fra perioder med høj efterspørgsel på el til perioder med lavere efterspørgsel.

I projektet ville der fokuseres på nytten, der kunne opnås ved at tage hensyn til prisudviklingen på Nord Pool. Hypotesen i starten af projektet var, at specielt netselskaberne og handelsselskaberne kunne drage nytte af afbrydelighed i form af bedre balanceringsmuligheder. I praksis viste det sig dog hurtigt, at det primært var elkunden samt den systemansvarlige, der havde incitament samt mulighed for at flytte elkundens forbrug. Netselskaberne havde i praksis muligheden for at lukke af for forbrugerne i kritiske tilfælde, og har ellers ikke noget incitament til at flytte forbruget. Mange af de balanceansvarlige viste sig heller ikke umiddelbart at kunne drage nytte af, at elkunderne kunne flytte deres forbrug. Årsagen til dette var primært, at de fleste balanceansvarlige ikke har 'online' adgang til deres kunders forbrug. De ved derfor ikke præcist, var meget der kan afbrydes for i den enkelte time. Dertil kommer, at de fleste handelsselskaber ikke er døgnbemandet, og at de derfor kun har mulighed for at regulere i dagtimerne på hverdage.

Endeligt risikerer den balanceansvarlige at blive straffet for at flytte elkundens forbrug. Et stykke inde i projektet satte Elkraft System - den daværende systemansvarlige på Sjælland - et projekt i gang med det formål, at få mindre forbrugere til at melde sig som afbrydelige kunder mod betaling. Da der i projektet på daværende tidspunkt endnu ikke var udviklet den endelige kommunikationsform mellem aktørerne, var det oplagt at koble sig på den systemansvarliges projekt. Dermed blev der sparet udgifter til udvikling af software, ligesom hele indmeldingsproceduren fra den balanceansvarlige op mod den systemansvarlige blev håndteret.

Tre forskellige typer af forbrugere har gennem en periode på 1-2 år været koblet op på systemet, og den generelle konklusion hidtil er, at systemet har virket rigtigt godt for forbrugeren, der endvidere har et godt økonomisk incitament til at være afbrydelig kunde. I ingen tilfælde er der rapporteret om problemer hos elkunderne. For den systemansvarlige har systemet også været værdifuld læring i at anvende mindre forbrugere til at balancere transmissionsnettet.

Mere information

Projekt nummer

335-007

Projektansvarlig
ALECTIA A/S (del af NIRAS Gruppen A/S)

Projektdeltagere

Elektra Energihandel A/S
SEAS-NVE Strømmen A/S
IT Energy ApS
COOP Danmark A/S
Frigoscandia, Gentofte Skøjtehal
Dahlboom-Innovation

Økonomi

Bevillingsår
2003
Tilskud
Kr. 1.127.800
64%
Egenfinansiering
Kr. 644.700
36%
Total budget
Kr. 1.772.500
Timer
2.400