Udvikling af et energieffektivt hybridfordampersystem
I projektet udvikles et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer etoversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX).
I projektet udvikles et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer etoversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være muligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået. Der arbejdes med at finde en udformning som optimerer sammenhængen mellem flow og fordampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene. Der vil blive arbejdet med at optimere effektiviteten både ved fuldlast og dellast. Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter forventes det at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til dagens praksis på op til 30 %. Derudover forventes det at konceptet kan reducere prisen for selve entreprisen på industrielle anlæg med op til 25%. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forventes at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kommercielle anlæg.
I projektet er der set på et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer et oversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være muligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer, samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået.
Der er arbejdet med at finde en udformning, som optimerer sammenhængen mellem flow og fordampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene.
Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter har der været forventninger til, at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til dagens praksis på op til 30 % afhængigt af driftsforholdene. Derudover forventes det, at konceptet kan reducere prisen for selve entreprisen på industrielle anlæg betydeligt. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forventes, at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kommercielle anlæg.
Emner
Mere information
349-048