Sammentænkning af energieffektiv belysning og akustik-elementer for bedre rumoplevelse, trivsel og indlæring i skoler

Projektperiode: 2016 - 2020
Bygninger

Klasseværelse på Skovbrynet skole med ny loft lys installation. Foto: BUILD

Der skal udvikles løsninger, der ved simpel styring og forbedret lyssætning i kombination med akustik-elementer, kan reducere energiforbruget og samtidig højne rumoplevelsen, trivslen og indlæringen i skoler.

Projektets har udviklet og testet nye loftsløsninger af lys i kombination med akustik-elementer kan være med til at reducere energiforbruget og højne indlæring og trivslen.

Der blev videre udarbejdet og anvendt en “state of the art” testmetode i et digitalt miljø med brug af VR-briller og hovedtelefoner med visualiseringer og et akustisk lydbillede.

Projektbeskrivelse

Der skal udvikles løsninger, der ved simpel styring og forbedret lyssætning i kombination med akustik-elementer, kan reducere energiforbruget og samtidig højne rumoplevelsen, trivslen og indlæringen i skoler.

I forhold til at udnytte potentialet for energibesparelse inden for belysning, vil der blive arbejdet med LED som alternativ til de lyskilder, som er under udfasning, herunder også lysstofrør.

Der gives forslag til, hvordan LED med fordel kan integreres på nye måder i akustik-elementer, samt hvordan lyset simpelt styres og placeres bedst i relation til forskellige og skiftende behov, der er i undervisningen.

Resultat

Incitamentet til at udvikle nye belysningsløsninger i de danske folkeskoler er forstærket i takt med nye tiltag ved indførsel af den nye danske skolereform, der kræver mere fleksibilitet af skolernes fysiske rammer. Her stiller en velfungerende helhedsskole blandt andet krav til læringsrum, både mht. akustisk og lys. I forhold til potentialet for energibesparelse inden for belysningsanlæg, er det uundgåeligt at skulle søge mod alternativer til lyskilder, som er under udfasning. Ved skift af belysningsanlæg er det oplagt at vurdere loftløsningen som et hele og optimere både visuelt design, akustik og lys. 

Nye loftsløsninger med forbedret lyssætning
Projektets formål har været at udvikle nye loftsløsninger der - ved simpel lysstyring og forbedret lyssætning i kombination med akustik-elementer - kan reducere energiforbruget og samtidig højne rumoplevelsen og derved højne indlæring og trivslen i skolen. Projektet ønskede derfor at fremme en helhedsorienteret løsnings-tankegang på indeklimaområdet med fokus på at kombinere lys og akustik.

Den samlede effekt, ud over at den nye kombinations løsning nu overholder gældende krav for både børne- og voksenundervisning, er at hele loftsfladen nu også visuelt er oplyst, hvilket gør at rummet opleves lysere.

Designløsning, der var en forudsætning for undersøgelsen, består af et fleksibelt akustisk element med tilhørende LED belysningsarmatur, der med sin lysfordeling både skaber direkte lys for optimale arbejdsforhold, samt reflekteret orienteringslys fra akustikelementerne.

Den samlede effekt, ud over at den nye kombinations løsning nu overholder gældende krav for både børne- og voksenundervisning, er at hele loftsfladen nu også visuelt er oplyst, hvilket gør at rummet opleves lysere.

Projektet har derfor banet vej for en ny strategi med en mere holistisk tilgang.

Resultaterne fra VR-test viser, at designløsningen generelt foretrækkes frem for den forældede loftløsning, men hvilken parameter (akustisk eller visuel) der har størst betydning for den overordnede præference er ud fra data svært at vurdere. Dog er der tendens til at være forskel på både akustisk og visuel præference ved de to placeringer, forsøgspersoner var placeret ved under forsøget (langt fra underviseren, tæt på underviseren). Derudover er der i VR testen en generel tendens til en akustisk præference for designløsningen frem for akustikken i referencelokalet, og at det visuelle miljø har tendens til at påvirke vurderingen af det akustiske miljø.

En besparelse ved sammenligning under samme belysningsstyrke kunne reducere energiforbrug med ca. 47% uden dagslysstyring og ca. 63% med dagslysstyring.

Energimæssigt
Energimæssigt var forbruget ikke langt fra den forældede referenceløsning, dog skal det siges at eksisterende belysningsniveauer lå langt fra standardens krav til lys i klasselokaler (reference Em=184lx - designløsning Em=475lx), hvorfor en besparelse ved sammenligning under samme belysningsstyrke kunne reducere energiforbrug med ca. 47% uden dagslysstyring og ca. 63% med dagslysstyring.

Projektet har banet vej for en ny strategi med holistisk tilgang
Projektet har fungeret som et pilotprojekt med fokus på en multisensorisk helhedsoplevelse. Det sker ofte at man i forskningsverdenen isolerer sanserne for at undvige fejlkilder, men gør dette resultaterne mere pålidelige? Projektet har derfor banet vej for en ny strategi med en mere holistisk tilgang. Vi ser derfor at der i flere projekter fremadrettet, vil være større fokus på det “ikke målbare” og multisensoriske, da det sjældent alene er kvantitative værdier, der beskriver verdenen, som vi oplever den.

Denne nyudviklede metode kan i fremtidige projekter, gøre det nemmere at vurdere og rangere en række digitale miljøer/tvillinger med tilhørende lyd og billede, op mod hinanden og op mod deres energiforbrug. På denne måde undgår man store og omkostningstunge fuldskalaforsøg og mockup-forsøg, og minimere derfor risikoen for utilstrækkelige og/eller energitunge belysningsanlæg i fremtiden.

Projektet har bidraget med nyttig viden i sin designløsning, men også i den udarbejdede testmetode. Hvilket i fremtiden giver anledning til nyfortolkning af mere fleksible, funktionelle og æstetiske loftsystemer samt dybere undersøgelser af den udarbejdede testmetode i fremtiden.

Projektet er afsluttet december 2020. Læs mere om projektets resultater i slutrapport og i bilagene.

Mere information

Projekt nummer

348-037

Projektansvarlig
Flindt Design

Projektdeltagere

BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø, Aalborg Universitet
Teamtronic A/S
Bodil Jerichau Design
DELTA (del af Force Technology)
Højer Møbler A/S
Dronninglund Gymnasium
Frederiksberg Ny Skole

Økonomi

Bevillingsår
2016
Tilskud
Kr. 995.007
50%
Egenfinansiering
Kr. 977.973
50%
Total budget
Kr. 1.972.980
Timer
1.995