Markedstest – solcelledrevet LED-lys i byrumsinventar

Projektperiode: 2008 - 2010
Bygninger
DOT solcelledrevet LED byrumsaramtur Out-sider

Endeligt design af DOT, som er et solcelledrevet LED byrumsarmatur. Design af Nils Grunnet-Jensen. Foto: Out-sider. 

I projektet udvikles en elektronisk styring og regulering til de solcelledrevne LED-lys i byrumsinventar, der er designet i projekt 339-013. Formålet er at forlænge LED-belysningens daglige tændetid med ca. 50 % til 6-8 timer. Styringen afprøves i en snes testprodukter, der opstilles i to kommuner som led i en markedstest.

Resultat

I projektet udvikles en elektronisk styring og regulering til de solcelledrevne LED-lys i byrumsinventar, der er designet i projekt 339-013.

Formålet er at forlænge LED-belysningens daglige tændetid med ca. 50 % til 6-8 timer. Styringen afprøves i en snes testprodukter, der opstilles i to kommuner som led i en markedstest.

Det var projektets oprindelige mål i starten af 2008 at videreudvikle ELFORSK-projektet 339-013 'Solcelledrevet LED-lys i byrumsinventar' (De lysende chaussesten) mht. at udvikle en løsning til solcelledrevet LED-lys i højere wattager og/eller øge tændtiden 50% samt markedsteste ca. 20 testprodukter i 2 danske kommuner.

Grundet den løbende tekniske udvikling indenfor elektronik og LED-lyskilder og de opnåede resultater, har projektet i de ca. 1½ år ændret enkelte mål, men sammenfattende har vi ved udgangen af 2009 opnået de fleste mål, men også andre væsentlige resultater end først målsat og forventet.

Konkret er dette:

  1. Der er udviklet en optimeret og intelligent elektronisk styring (incl. software) til solcelledrevet LED-lys i byrumsinventar - udviklet primært af AKJ Inventions. Det var målet at opnå en tændtid på 5-6 timer pr. døgn om vinteren i Danmark, men der er opnået min. 8 timers tændtid.
  2. Der foreligger 7 demo-print, hvoraf 1 har bevægelsessensor indbygget. Bevægelsesensoren betyder yderligere tændtid på 3-4 timer, d.v.s. der kan opnås lys (omend begrænset) i alle døgnets mørke timer om vinteren!
  3. Der er ultimo 2009 produceret og opsat 16 testprodukter i form af "DOT"-pullerter (pullertdesign fra projekt 339-013) på Motalavej i Korsør (Slagelse Kommune). Disse er uden bevægelsessensorer men udviklet og programmeret til at lyse alle de mørke timer - minus 24.00-05.30 i december-januar. En status pr. 31.12.2009 er, at lysniveauet efter Slagelse kommunens mening er for lavt, men det skal bemærkes, at testprodukterne er opsat på en vej, hvor der er placeret store almindelige vejbelysningsarmaturer ret over DOT-produkterne, så disse "overdøver" de solcelledrevne DOT-produkter meget kraftigt.
  4. Der er indhentet kommentarer og researchet hos 18 danske kommuner og 13 danske arkitektfirmaer og projektet er markedsført og omtalt ved mange seminarer, møder og udstillinger.

De teknologiske udfordringer m.h.t. styring og regulering (elektronik/software) + produktion af demo-produkterne har været meget større end antaget, planlagt og budgetteret.

For at opnå et tilfredsstillende projektresultat har Faktor 3 og ikke mindst out-sider derfor måttet egenfinansiere en meget større del end budgetteret. Dette har desværre været så omkostningstungt for out-sider, at firmaet har måttet stoppe alle andre lys-udviklingsprojekter i projektperioden.

De resterende aktiviteter (opfølgning på demo-projektet i Korsør, evt. renovering af produkterne, markedsføring af resultaterne etc. udføres efterfølgende af out-sider som 100% egenfinansiering, men da det efterfølgende ELFORSK-projekt 341-008 (Solcelledrevet LED-lygte Adelie Sun) skal anvende de opnåede resultater, vil der i dette projekt være aktiviteter i forlængelse af nærværende projekt.

Projektdeltagere

Faktor 3

Økonomi

Bevillingsår
2008
Tilskud
Kr. 469.500
69%
Egenfinansiering
Kr. 214.500
31%
Total budget
Kr. 684.000
Timer
480