Energibevidste spejdere

Projektperiode: 2017 - 2017
Bygninger
Spejderlejr

Foto:Pixabay.

Evalueringen af aktiviteterne inden for energi, miljø og klima i forbindelse med Spejdernes Lejr 2017 støtter op omkring konklusionen fra Giber Å projektet om, at der er et stort behov for at udvikle relevante og standardiserende opskrifter og vejledninger til aktiviteter (relateret til energi, miljø og klima).

Spejderne, der gennemførte aktiviteterne på Spejdernes Lejr 2017, anbefaler således i høj grad aktiviteterne til andre spejdere.

Projektbeskrivelse

Evalueringen af aktiviteterne inden for energi, miljø og klima i forbindelse med Spejdernes Lejr 2017 støtter op omkring konklusionen fra Giber Å projektet om, at der er et stort behov for at udvikle relevante og standardiserende opskrifter og vejledninger til aktiviteter (relateret til energi, miljø og klima). Spejderne, der gennemførte aktiviteterne på lejren, anbefaler således i høj grad aktiviteterne til andre spejdere – dette til trods for, at de ikke altid kunne få aktiviteterne til at fungere som planlagt, når de var færdigbyggede.De testede aktiviteter kan deles op i byggeaktiviteter, som spejderne bygger selv i fællesskab og i demonstrationsaktiviteter, som ved demonstration og afprøvning skal give spejderne læring i forhold til energi, miljø og klima. Evalueringen viste i forlængelse heraf, at det især er de fælles byggeaktiviteter, der tester godt – set i sammenligning med demonstrationsaktiviteterne. De fælles byggeaktiviteter skaber fællesskab, engagerer, fastholder fokus, og det vurderes, at der skabes en høj grad af både eksplicit og implicit læring i forhold til energi, miljø og klima. Med relevant baggrundsviden kan aktiviteterne, med hjælp fra lederne, relateres og perspektiveres i forhold til relevante udfordringer for det danske samfund. Samtidig skaber byggeaktiviteterne en god fællesskabsfølelse og bidrager til, at spejderne lærer at samarbejde. De bedste byggeaktiviteter er dem, hvor alle kan være med, og hvor alle er beskæftiget. Evalueringen viste også, at det vigtigt, at aktiviteten har en relevant funktion og udfylder et formål – altså fx opladning af mobiltelefon eller tørring af våde sokker. Dette forhold er især vigtigt for de ældste målgrupper. Det er ligeledes vigtigt, at aktiviteten fungerer og kan afprøves umiddelbart efter, at den er bygget. Dette er vigtigt både i forhold til, om spejderne synes, det er sjovt at deltage i aktiviteten og i forhold til læring og aha-oplevelser relateret til energi, miljø og klima. Fx betød regnvejr og manglende sol, at de ’soldrevne’ aktiviteter var en lidt ”flad” fornemmelse for flere. Det er også en central parameter, at spejderne er i stand til at konstruere/bygge aktiviteten. Den må ikke være for svær men heller ikke for nem. Den skal passe til aldersgruppen. Det er i den forbindelse en vigtig konklusion, at byggevejledningerne gerne må have tegninger/illustrationer, som viser, hvordan aktiviteten skal konstrueres. (Det skal dog siges, at spejderne generelt var ressourcestærke og meget kreative til selv af finde på ’alternative’ løsninger, hvis aktiviteten ikke helt virkede.) Der er samtidig et vigtigt input fra evalueringen, at flere af spejderlederne efterspurgte relevant baggrundsinformation i forhold til teknologien i en aktivitet. Altså fx viden om vindmøller og hvordan strømmen skabes. På denne måde bliver lederne klædt på til at tage en faktabaseret snak med spejderne om aktiviteten og perspektivere aktiviteten. Denne feedback er enslydende med feedbacken fra lederne fra Giber Å projektet. Evalueringen viste, at alle byggeaktiviteterne (på nær en enkelt aktivitet) var velegnede til at blive overført til de fem spejderkorps aktivitetsdatabaser. Ingen af de testede aktiviteter blev dog vurderet til at være 100% velegnet til at blive videreført i deres nuværende form, men evalueringsresultaterne kan fungere som et godt grundlag for at justere, tilpasse og videreudvikle aktiviteterne til at være relevante og efterspurgte. Evalueringen er foregået via observationsstudier og interviews på Spejdernes Lejr 2017 samt via et opfølgende webbaseret spørgeskema, der er besvaret af spejderlederne, som har været involveret i gennemførelse af aktiviteterne på lejren. For mere detaljeret gennemgang af evalueringsresultater samt anvendte evalueringsmetode henvises til den særskilte evalueringsrapport.

Resultat

Spejdernes Lejr 2017

Evalueringen af aktiviteterne inden for energi, miljø og klima i forbindelse med Spejdernes Lejr 2017 støtter op omkring konklusionen fra Giber Å projektet om, at der er et stort behov for at udvikle relevante og standardiserende opskrifter og vejledninger til aktiviteter (relateret til energi, miljø og klima).

Spejderne, der gennemførte aktiviteterne på Spejdernes Lejr 2017, anbefaler således i høj grad aktiviteterne til andre spejdere – dette til trods for, at de ikke altid kunne få aktiviteterne til at fungere som planlagt, når de var færdigbyggede.

De testede aktiviteter kan deles op i byggeaktiviteter, som spejderne bygger selv i fællesskab og i demonstrationsaktiviteter, som ved demonstration og afprøvning skal give spejderne læring i forhold til energi, miljø og klima. Evalueringen viste i forlængelse heraf, at det især er de fælles byggeaktiviteter, der tester godt – set i sammenligning med demonstrationsaktiviteterne. De fælles byggeaktiviteter skaber fællesskab, engagerer, fastholder fokus, og det vurderes, at der skabes en høj grad af både eksplicit og implicit læring i forhold til energi, miljø og klima.

De bedste byggeaktiviteter

Med relevant baggrundsviden kan aktiviteterne, med hjælp fra lederne, relateres og perspektiveres i forhold til relevante udfordringer for det danske samfund. Samtidig skaber byggeaktiviteterne en god fællesskabsfølelse og bidrager til, at spejderne lærer at samarbejde. De bedste byggeaktiviteter er dem, hvor alle kan være med, og hvor alle er beskæftiget. Evalueringen viste også, at det vigtigt, at aktiviteten har en relevant funktion og udfylder et formål – altså fx opladning af mobiltelefon eller tørring af våde sokker. Dette forhold er især vigtigt for de ældste målgrupper. Det er ligeledes vigtigt, at aktiviteten fungerer og kan afprøves umiddelbart efter, at den er bygget. Dette er vigtigt både i forhold til, om spejderne synes, det er sjovt at deltage i aktiviteten og i forhold til læring og aha-oplevelser relateret til energi, miljø og klima. Fx betød regnvejr og manglende sol, at de ’soldrevne’ aktiviteter var en lidt ”flad” fornemmelse for flere. Det er også en central parameter, at spejderne er i stand til at konstruere/bygge aktiviteten. Den må ikke være for svær men heller ikke for nem. Den skal passe til aldersgruppen. Det er i den forbindelse en vigtig konklusion, at byggevejledningerne gerne må have tegninger/illustrationer, som viser, hvordan aktiviteten skal konstrueres. (Det skal dog siges, at spejderne generelt var ressourcestærke og meget kreative til selv af finde på ’alternative’ løsninger, hvis aktiviteten ikke helt virkede.)

Der skal være relevant baggrundsinformation

Der er samtidig et vigtigt input fra evalueringen, at flere af spejderlederne efterspurgte relevant baggrundsinformation i forhold til teknologien i en aktivitet. Altså fx viden om vindmøller og hvordan strømmen skabes. På denne måde bliver lederne klædt på til at tage en faktabaseret snak med spejderne om aktiviteten og perspektivere aktiviteten.

Denne feedback er enslydende med feedbacken fra lederne fra Giber Å projektet. Evalueringen viste, at alle byggeaktiviteterne (på nær en enkelt aktivitet) var velegnede til at blive overført til de fem spejderkorps aktivitetsdatabaser. Ingen af de testede aktiviteter blev dog vurderet til at være 100% velegnet til at blive videreført i deres nuværende form, men evalueringsresultaterne kan fungere som et godt grundlag for at justere, tilpasse og videreudvikle aktiviteterne til at være relevante og efterspurgte.

Selve evalueringen

Evalueringen er foregået via observationsstudier og interviews på Spejdernes Lejr 2017 samt via et opfølgende webbaseret spørgeskema, der er besvaret af spejderlederne, som har været involveret i gennemførelse af aktiviteterne på lejren. For mere detaljeret gennemgang af evalueringsresultater samt anvendte evalueringsmetode henvises til den særskilte evalueringsrapport.

Projektdeltagere

Living Strategy Consulting
Giber Å Gruppe

Økonomi

Bevillingsår
2017
Tilskud
Kr. 375.000
60%
Egenfinansiering
Kr. 250.000
40%
Total budget
Kr. 625.000
Timer
1.280