Varmepumper i eksisterende helårshuse, barrierer i købsproces

Projektperiode: 2017 - 2019
Bygninger

Foto: Pixabay

Dette projekt vil undersøge blandt 300 husejere, der har bedt om tilbud på en vandbaseret varmepumpeløsning til et eksisterende helårshus, om de har købt/lejet en varmepumpe, fortsat ser på eller har opgivet en varmepumpeløsning, og hvilke udfordringer, de eventuelt har mødt i processen ud over det forhold, at en vandbaseret varmepumpe kræver en vis investering, hvis den ikke lejes.

Få overblik over, om kunderne havde udfordringer i valg  og i købs-/leje-processen af varmepumper og hvad der bremser og forsinker investeringer i varmepumper i eksisterende helårshuse.

Projektbeskrivelse

Økonomien i vandbaserede varmepumper forbedres med fjernelsen af PSO-tariffen, hvorfor det vil være en fordel at se på, om der også er andre eventuelle barrierer i købsfasen.

I en virkelighed uden vilje til at betale for uvildig rådgivning er det centrale spørgsmål, om seriøst varmepumpeinteresserede husejere finder det særligt svært at vælge varmepumpeleverandør og den helt konkrete varmepumpeløsning. Her tænkes ikke på sprog og fokus i den brede annoncering, som en netop gennemført kommunikationsanalyse har behandlet, men på husejerne valg af bedste løsning til hus, præferencer og pengepung.

Som i andre sammenhænge vil mange ikke have råd dyreste og bedste model, og spørgsmålet er, i hvilken udstrækning kan husejerne overskue konsekvenserne af nødvendige fravalg i forhold til varmeudgift, komfort, driftsudgifter og anlæggets levetid, og om det udgør en barriere for mange.

Dette projekt vil undersøge blandt 300 husejere, der har bedt om tilbud på en vandbaseret varmepumpeløsning til et eksisterende helårshus, om de har købt/lejet en varmepumpe, fortsat ser på eller har opgivet en varmepumpeløsning, og hvilke udfordringer, de eventuelt har mødt i processen ud over det forhold, at en vandbaseret varmepumpe kræver en vis investering, hvis den ikke lejes.

Der vil også blive spurgt til brugen af sparenergi.dk, varmepumpelisten og andre værktøjer, som er videreudviklet siden Energistyrelsens barriereundersøgelsen fra 2010.

Projektet vil på det grundlag levere anbefaling til eventuelle forbedringer af tilbudsskabeloner, rådgivning og anden direkte kommunikation med seriøst interesserede kunder.

Resultat

Undersøgelsen viser, at det kun er 11 % af boligejerne, der betragter anskaffelsesprocessen som svær og til tider arbejdskrævende. Det er færre end ventet. 45 % oplever anskaffelsesprocessen som let, og 70 % heraf er kunder, der kun har indhentet et enkelt tilbud og dermed ikke har skulle vælge mellem forskellige tilbud og forskellige løsninger. Blandt dem, der har indhentet flere tilbud, er det kun 20 %, der fandt det meget let, mens halvdelen fandt det nogenlunde let, mens op mod 20 % fandt det svært i forskellige grader. 44 % oplever processen som ved andre større boligændringer og i denne gruppe er der et udbredt ønske om at gøre sammenligning af tilbud lettere. Mere ensartede opgørelser af energibehovet for samme hus ønskes af 25 % af alle kunder og af 33 % af kunderne, der sammenligner med større boligændringer. Anlæggets pris er som forventet for de fleste. Men undersøgelsen har kun kunder, der faktisk anskaffede sig en varmepumpe. Der er udgifter, som kommer bag på mange husejere, fx behovet for ny eltavle og andet elarbejde.

Ud over prisen for anlægget lægger husejerne mest vægt på, at anlægget er let at at betjene og på driftsomkostninger, anlæggets levetid og de opnåede elbesparelser

Ud over prisen for anlægget lægger husejerne mest vægt på, at anlægget er let at have med at gøre og på driftsomkostninger, anlæggets levetid og de opnåede elbesparelser. Som ventet er det en lille del, 1 ud af 5, der har bedt deres sædvanlige installatør om et tilbud. Men det er overraskende, at kun 8 % har brugt Varmepumpeordningens installatørliste og TEKNIQ’s VE-installatører til at finde deres tilbudsgiver. Dvs. at udviklingen ikke trækkes i den rigtige retning af varmepumpekunderne.

Det er kun 45 % af de interviewede, der kender Varmepumpelisten. Hver 3. boligejer savner anmeldelser og sammenligninger af varmepumperne, og blandt disse er Varmepumpelisten kendt af 55 %, mens 45 % ikke kender den eller ikke ved, om de kender den.

89 % synes, at varmepumpen fungerer som forventet eller bedre end forventet, mens 12 % er havnet i en lidt fastlåst situation med vedvarende driftsproblemer og/eller utilstrækkeligt med varme, og i denne gruppe er der tillige flere end gennemsnittet, der har betalt mere end tilbudsprisen for arbejde, som der er givet tilbud på.

Knap 70 % af dem, der har leaset deres varmepumpe eller fået nærvarme er godt tilfredse med ordningen, fordi investeringen er den største udfordring. I denne gruppe er der knap 20 %, der døjer med vedvarende driftsproblemer eller utilstrækkelig opvarmning.

36 % af alle efterlyser garantier for ydeevne og levetid som noget, der kan gøre anskaffelsesprocessen lettere, mens omkring 20 % peger på leasing og nærvarme som noget, der kan gøre anskaffelsesprocessen lettere.

Anbefalinger

  • Anskaffelsesprocessen skal være let for en større del af kunderne, fx at 75 %
  • Udarbejdelse af en ensartet og mere systematisk tilbudsskabelon, fx som foreslået
  • En mere effektiv markedsføring af Varmepumpelisten.
  • Oplysning om klagemulighed i forbindelse med tilbud, og den tilhørende garantiordning
  • Overvejelse af muligheden for en længere garantiperiode og tillægsforsikringer
  • En certificering af installatør/montør, som vil sikre, at kunderne er i mere trygge hænder
  • At nærvarme og leasing ses som en vigtig del af udbredelsen af varmepumper
  • Husk at dele husejernes gode erfaringer med fremtidige kunder og tage hånd om de dårlige

Mere information

Projekt nummer

349-058

Projektansvarlig
Green Lab Brugerinnovation

Projektdeltagere

Varmepumpeindustrien
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Teknologisk Institut
Rådet for Grøn Omstilling
SEAS-NVE Holding A/S
Knud Petersen Filskov
Christina Meyer

Økonomi

Bevillingsår
2017
Tilskud
Kr. 274.530
68%
Egenfinansiering
Kr. 127.878
32%
Total budget
Kr. 402.408
Timer
416